Pazar, Ocak 13, 2013

Ceviz Tatlısı





               Meyvelerinden bu kadar güzel bir tatlının oluşabileceğini bilsem, hiç rahat bırakır mıydım? O ceviz ağacını... Yapraklarını koparıp, içine çamur sararak boşuna vakit geçirir miydim? O küçücük yaşım ve  aklımla. :) Olsun ama; hiç olmazsa, el becerimi geliştirmişim diyorum kendi kendime...

                                                                                                                                                 
CEVİZ AĞACI


Başım köpük köpük bulut, içim dışım deniz,
ben bir ceviz ağacıyım Gülhane Parkı'nda,
budak budak, şerham şerham ihtiyar bir ceviz.
Ne sen bunun farkındasın, ne polis farkında.
Ben bir ceviz ağacıyım Gülhane Parkı'nda.
Yapraklarım suda balık gibi kıvıl kıvıl.
Yapraklarım ipek mendil gibi tiril tiril,
Koparıver, gözlerinin, gülüm, yaşını sil.
Yapraklarım ellerimdir, tam yüz bin elim var.
Yüz bin elle dokunurum sana, İstanbul'a.
Yapraklarım gözlerimdir, şaşarak bakarım.
Yüz bin gözle seyrederim seni, İstanbul'u.
Yüz bin yürek gibi çarpar, çarpar yapraklarım.
Ben bir ceviz ağacıyım Gülhane Parkı'nda.
Ne sen bunun farkındasın, ne polis farkında.

        Usta ne güzel demiş şiirinde; "Yapraklarım ipek mendil gibi tiril tiril, Koparıver, gözlerinin gülüm , yaşını sil." 
        Yapraklarına bile şiir yazılabilen bu güzelliğe, çocukluğumda yakın düşmek bile bir ayrıcalıkmış,  şimdi anlıyorum. Tepesine çıkıp;  dallarını sallayarak, altında;  apartmanımızdaki komşularımızla toplanıp akşamüstü çaylarını içerken, gölgesinden faydalanarak,  cevizleri kırıp; ev baklavasının içine alabildiğine dolduran Saniha Teyze eğer yaşıyor olsaydı, sanıyorum şu anda gözlüğünü burnunun ucuna kaydırıp  " Doğru... doğru..." diyerek başını sallıyor olacaktı.  Ne çok sevabın dokunmuş bizlere sevgili ceviz ağacı... Geçen gün önünden geçtim eski evimin. Artık, o yok... Ceviz ağacı da... Hatta, can erikle, ayva ağaçları da yoklar...:(  Şimdi orada; yeni  modern bir bina yükselmiş. Yaşam değişiyor, onun içindekiler de... Bazıları sonsuza kadar yok oluyorlar.  Bir tek şey değişime uğramıyor... O da anılar...

         Ceviz tatlısını, Moda'da küçük bir pub ı olan bir arkadaşımın dükkanında tatmıştım yıllar önce, " Kimin imalatı" diye sorduğumda, Hataylı bir hanım tarafından yapıldığını ve ona sipariş vererek aldıklarını öğrendim. Daha sonra da bir daha yemek kısmet olmadı. Sonra; senelerdir Kadıköy'de hizmet veren Cafer Erol'da gördüm ve satın aldım. Ancak; benim ilk yediğim tatlı, farklı bir aromaya sahipti. O gün; o tadı kendim yapıp yakalamaya karar verdim.:)  İyi ki; karar vermişim. :)  Tek sorunum;  isteğim olgunlukta cevizlere sahip olmak için, mayıs-haziran aylarını beklemek olacaktı...

Tarifi ve malzemeler:

- 50-60 adet  Henüz olgunlaşmamış ceviz (Kürdanı  elinize alıp, ceviz ağaçlarının ulaşabildiğiniz tüm dallarını kontrol edeceksiniz.:) Kürdan cevizin içini delip geçebiliyorsa, o; sizin tam aradığınız olgunlukta olacak.
- 1 kg Toz şeker.
- 3 adet Çubuk tarçın
- 10 adetKkaranfil
- 50-60 adet Çiğ badem

Kireç kaymağı için malzemeler:


- 250 gr Sönmemiş Kireç
- 6 litre Su

Yapılışı:

* Olgunlaşmamış cevizlerin kabukları ince bir şekilde alınır. (Bu işlem sırasında, ellerinizin boyanmasını engellemek için lastik eldiven giyilmelidir.)
* Ayıklanmış  ve tepelerine birer çentik atılmış cevizler suya konulmalı ve sabah akşam bu su değiştirilmelidir.
* Cevizlerin suda bekleme süreci 12-15 gün arasında sürebilir. Bu işlem, cevizlerin tatlandırılma sürecidir.
* 15 gün sonra sudan alınan cevizler,  kireç kaymağında 5-6 saat süreyle bekletilmeli ve kireç kaymağından arındırmak için bir kaç defa  bol su  ile yıkanmalıdır.
* Tencereye alınan cevizler yumuşayıncaya kadar, (bu işlemde 4-5 kere tekrar edilmesi gereken uygulamalardandır.) kaynatılıp suyu  her defasında değiştirilmelidir.
* Yumuşayan cevizlerin tepelerine açılan çentiğe birer badem ilavesi yapılarak, üzerine şekeri dökülmeli ve son olarak tekrar kaynatılarak ,1/2 limon suyu ilavesiyle kestirilmelidir.

Biraz zahmetli ancak çok lezzetli olan bu tatlıyı yapacak olanlara şimdiden kolay gelsin ve tabii AFİYET OLSUN. :)






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder